Na jakich warunkach można prowadzić ewidencję przychodu?
Ewidencja przychodów jest uproszczona formą rozliczania podatków, a także jedną z najprostszych i najkorzystniejszych form prowadzenia księgowości w firmie. Podatnicy, którzy rozliczają się na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają obowiązek prowadzenia takiej ewidencji. Podatek opłaca się wówczas zgodnie z odpowiednią stawką, dopasowaną do rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.
Ewidencja przychodu – co musisz wiedzieć?
Jest to forma rozliczania podatku przeznaczona dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę osobową, której przychód w danym roku podatkowym nie przekracza wyznaczanego przez prawo limitu. Jeśli nie masz pewności, czy ryczałt będzie dobrym i możliwym rozwiązaniem dla Twojej firmy, to z całą pewnością warto odwiedzić profesjonalne biuro księgowe i uzyskać poradę. Jest to bowiem rozwiązanie, które bez względu na wysokość przychodów nie może być stosowane przy prowadzeniu aptek, handlu wartościami dewizowymi, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów. Wyjątek stanowi energia elektryczna pozyskiwana ze źródeł odnawialnych.
Prowadzenie ewidencji powinno być skrupulatne, w związku z tym można prowadzić ją samodzielnie, jednak dla większości przedsiębiorców korzystniejszym rozwiązaniem okazuje się zlecenie tego w ramach outsourcingu księgowego zewnętrznej firmie.
Czy coś jeszcze musisz wiedzieć o prowadzeniu ewidencji przychodów?
Przede wszystkim prowadząc działalność będziesz mieć obowiązek zbierania i przechowywania wszystkich dowodów zakupy i sprzedaży związanych z Twoją firmą. Będą one odpowiednio ewidencjonowane przez biuro księgowe. Ponadto jeśli decydujesz się na outsourcing, to konieczne jest zgłoszenie tego faktu w urzędzie skarbowym, z informacją, gdzie przechowywana jest ewidencja danej firmy. Znaczenie ma również chronologiczne układanie rachunków, w związku z tym powinieneś regularnie dostarczać je do księgowości.